۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

جوانان عرب و خاورمیانه

 «نسل معجزات»

شهلا صمصامی


iran-emrooz.net | Fri, 25.02.2011, 11:45



در تونس، مصر، الجزیره، لیبی، بحرین، مراکش، سودان، یمن، فلسطین، عراق و ایران صدای آزادی خواهی و اعتراض علیه خشونت، دیکتاتوری و اختناق لرزه بر اندام حاکمان ظالم انداخته است. در این بخش از جهان که بیش از ۶۰ درصد از جمعیت آن زیر ۳۰ سال است و در طول زندگی جوان شان هیچ نوع آزادی سیاسی ندیده‌اند، دوران عقب ماندگی و حکومت‌های دیکتاتوری رو به پایان است. شاید بتوان ادعا کرد رنسانس سیاسی با کمک تکنولوژی اینترنت، «فیس بوک» و «توئیتر» بالاخره به جهان سوم راه یافته است. آنچه که قرن ۱۸ در اروپا و آمریکا اتفاق افتاد در قرن بیست و یکم به خاور میانه رسیده است.

۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

 قیام ملی در مصر و پایان دوران «مبارک»

شهلا صمصامی


در روز جمعه ۱۴ ژانویه رئیس جمهور تونس «زین العابدین بن علی» پس از ۲۳ سال حکومت مستبدانه و پس از هفته‌ها تظاهرات مردم در خیابانها، مجبور شد خاک تونس را ترک کند.

مردم این کشور کوچک ۱۰ میلیونی مانند بسیاری از کشورهای دنیای عرب و خاور میانه برای سالیان دراز در خفقان، بیکاری و فقر زندگی کرده و هر صدای مخالفتی با سرعت و با شدترین عکس‌العمل خفه می‌شد. این تظاهرات همه جانبه پس از اینکه یک دستفروش خودش را آتش زد آغاز گردید. نیروهای امنیتی و پلیس تونس ظلم‌های زیادی به مردم کرده بودند. این بار یک جوان فارغ التحصیل دانشگاه که مجبور شد از بیکاری در خیابان دستفروشی کند به دلیل نداشتن مجوز از طرف پلیس مورد آزار قرار گرفت. مرد دستفروش نتوانست زورگویی مأموران امنیتی را تحمل کند و خودش را آتش زد. این واقعه مانند جرقه‌ای بود که خشم و نفرت مردم را شعله ور ساخت و میلیونها نفر از جان گذشته به خیابانها ریختند.