۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه


آیا آمریکا می‌تواند یک ابر قدرت باقی بماند؟


شهلا صمصامی


iran-emrooz.net | Fri, 29.04.2011, 9:26



با نگاهی به گذشته، به تاریخ، به برخاستن و فروپاشیدن امپراتوری‌ها و قدرت‌های بزرگ جهان می‌بینیم همه ارتشی نیرومند، خزانه‌ای پر از پول و درآمدی زیاد داشته‌اند ولی در ‌‌نهایت عدم تعادل ثروت، فقر اکثریت، فشار‌های اقتصادی و سیاسی به تودهٔ مردم، موجب از هم پاشیدن بزرگ‌ترین قدرت‌های زمان شده است.

این پرسش در مورد ابر قدرت دوران حاضر مدتهاست که مطرح است. آمریکا هنوز از نظر اقتصادی و نظامی یک ابر قدرت است ولی علائم فروپاشی و سقوط بخوبی مشاهده می‌شود. آنچه که آمریکا را تبدیل به یک ابر قدرت کرد تصمیمات درستی بود که در مورد آموزش و پرورش، تحقیقات و پیشرفت تکنولوژی و بوجود آمدن یک زیر بنای استوار در بیش از نیم قرن پیش گرفته شد.

۱۳۹۰ فروردین ۲۱, یکشنبه

فاجعه «فوکوشیما» شهلا صمصامی


روز ۱۱ مارچ ۲۰۱۱ برای همیشه در خاطرهٔ جمعی مردم ژاپن ثبت شده است. زلزله‌ای بقدرت ۹ درجه ریش‌تر بهمراه یک سونامی، بخش مهمی از ژاپن این کشور کوچک ولی با قدرت را زیر و رو کرد. زمین برای روز‌ها و هفته‌ها می‌لرزید. هزاران نفر کشته و هزارهایی دیگر ناپدید شدند. این مردمی که همه چیز آن‌ها همراه با آداب و رسوم است فرصت نکردند عزیزان خود را با احترام و با مراسم ویژه بسوزانند. برای برخی این باندازهٔ از دست دادن عزیزان دردناک بود. ساختمان‌های محکمی که در مقابل زلزله مقاومت کردند با امواج خشن و سهمناک ویران شدند. آب‌هایی که به ارتفاع یک ساختمان ۳ طبقه بود شهرهای ساحلی را در لحظاتی بلعید و نابود کرد.

کسانیکه توانسته بودند از چنین فاجعه‌ای جان سالم بدر برند، در تاریکی و سرمای زیر صفر بدون غذا و لباس ساعتهای طولانی در انتظار آب، پوشاک و خوراک بودند. در جامعه‌ای که به استقامت، صبر و آرامش معروف است، احساس غرور برای اولین بار تبدیل به احساس ناامیدی و درماندگی شد.

۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

بحران در لیبی؛ چالش بزرگ برای اوباما
شهلا صمصامی






۴۰ سال سرخوردگی، ۴۰ سال فشار و بی‌عدالتی، ۴۰ سال از دنیای خارج ایزوله بودن، ۴۰ سال بردگی، مردم لیبی را به قیام مجبور کرده است.

لیبی تحت حکومت قذافی یک حکومت نظامی دیکتاتوری، یک حکومت سرکوبگر بوده است. آنطور که تصور عمومی است قذافی دیوانه نبوده است. وی در مواقعی که به نفع او بوده با همه از جمله آمریکا و اروپا معامله کرده است. استخراج یک بیلیون بشکه نفت مردم لیبی را فقیر‌تر، قذافی، خانواده‌اش و وفادارانش را ثروتمند‌تر کرده است.

لیبی از مصر و تونس متفاوت است. قذافی مانند زین العابدین و یا مبارک در سکوت شب مسند قدرت را ترک نکرد. قذافی به دنیا نشان می‌دهد که چگونه یک حاکم مستبد سقوط می‌کند. با کشتار مردمش، با جنگ و جنایاتی که تنها مستبدانی مانند وی حاضرند برای بقای خود مرتکب شوند.

زمانی که قیام جوانان عرب دیکتاتور‌ها را سرنگون کرد، قذافی هیچ ترسی از خود نشان نداد. طولانی‌ترین حکومت استبدادی در منطقه بر آن نبود که در مقابل آهنگ‌های رپ انقلابی و یا فیس‌بوک به زانو درآید. وی هواپیما‌های جنگی خود را در آسمان کشورش‌‌ رها کرد که تظاهر کنندگان و مخالفان را بمباران کنند. صد‌ها بلکه هزار‌ها کشته شده‌اند. شاید غیر ممکن باشد بتوان تخمین زد چه تعداد در لیبی توسط قذافی و رژیم بی‌رحم وی کشته شده‌اند. حتا سلطان بحرین و یا رئیس جمهور یمن که هر دو با خشونت با تظاهر کنندگان روبرو شدند، جرأت نداشتند دست به چنین کشتاری بزنند که قذافی انجام داد.