۱۳۹۰ آبان ۸, یکشنبه



پایان جنگ عراق و جنبش های آزادی خواهی فصلی نوین در تاریخ منطقه 

شهلا صمصامی





در آن روز شوم ماه سپتامبر در آسمان صاف و آبی منهتن، زمانیکه دو هواپیما یکی پس از دیگری به برج‌های بلند اصابت کردند، برای روزها، هفته‌ها ماهها و سالها دود، غبار، خاکستر، خون و خرابی که از منهتن برخاسته بود، بسوی افغانستان و سپس عراق رفت. در آن روز ۴ هواپیما و سرنشینان آن فصلی نوین در تاریخ معاصر بوجود آوردند. برای نخستین بار آسمان سراسر کشور پهناور آمریکا ساکت و خاموش شد. برای روزها هیچ هواپیمایی در آسمان دیده نمی‌شد. مردم جهان بهت زده تصاویر باور نکردنی اصابت هواپیما‌ها به برج‌های عظیم و تبدیل شدن آنها به خاکستر و کوهی از زباله را به چشم دیدند. نفس‌ها برای زمانی در سینه حبس شد. ترس و احساس ناتوانی بر یکایک مردمی که خود را قدرتمندترین انسان‌های روی زمین می‌دیدند، غلبه کرد.

۱۳۹۰ مهر ۹, شنبه

شناسایی فلسطین، قدمی برای صلح یا اختلاف بیشتر

شهلا صمصامی


iran-emrooz.net | Thu, 29.09.2011, 10:25



ادامه‌ی اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط نیروی‌های نظامی و دولت اسرائیل از پیچیده‌ترین و دردناک‌ترین مشکلات سیاسی و یک تراژدی انسانی در ۶ دهه‌ی گذشته بوده است. اینها مردمی هستند که اجدادشان به ابراهیم باز می‌گردد. یک سابقه‌ی طولانی همزیستی برای چندین هزار سال داشتند ولی به جهت یک تراژدی دیگر انسانی، یعنی هالوکاست و تأسیس کشور اسرائیل، این مردمان تبدیل به بزرگترین دشمنان یکدیگر شدند. یهودیها و فلسطینی‌ها هر دو حق زندگی در خاکی دارند که متعلق به پدران آنها بوده است ولی مشکل حل‌نشدنی ادامه‌ی اشغال سرزمین‌های فلسطین و فشارهای سیاسی و اقتصادی است که موجب شده حق زندگی از فلسطینی‌ها تا حد زیادی گرفته شود.

امسال در مجمع عمومی سازمان ملل یک اتفاق تاریخی رخ داد. محمود عباس رهبر فلسطینی‌ها طی یک سخنرانی پر شور بطور رسمی از سازمان ملل خواست که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل به رسمیت بشناسند. مفسرین سیاسی معتقدند این بهترین سخنرانی بود که از جانب یک رهبر فلسطینی در سازمان ملل ارائه شده بود.

محمود عباس از امید و آرزوی مردم فلسطین برای آزادی و خودمختاری سخن گفت. وی در مورد جنبش‌های غیر خشونت‌آمیز و اینکه تا چه اندازه برای برقراری صلح اهمیت دارند صحبت کرد و به خطر اختلاف و درگیری که می‌تواند به یک جنگ مذهبی تبدیل شود اشاره کرد. محمود عباس همچنین گفت که زمان آن رسیده است که بهار آزادی عرب تبدیل به «بهار آزادی فلسطین شود».