۱۳۹۲ مهر ۸, دوشنبه

یک چالش ۳۴ ساله


یک چالش ۳۴ ساله

شهلا صمصامی


iran-emrooz.net | Mon, 30.09.2013, 0:34


برای سالیان دراز به ویژه پس از جنگ جهانی اول، آمریکا نقش خود را در صحنهٔ بین‌المللی به شکل ویژه‌ای اعمال کرده است. شاید لشگرکشی به معنی تصاحب خاک کشورهای دیگر به آنگونه که قدرت‌های اروپایی در قرن نوزده و اوائل بیست انجام دادند نبوده است ولی تحت عنوان دفاع از منافع ملی، سیاست خارجی آمریکا را می‌توان تجاوزگرانه نامید.
دو دلیل مهم برای چنین سیاستی وجود داشته است. اول منافع مادی و دست یافتن به منابع طبیعی و دوم یک ایدئولوژی متکبرانه به نام «استثنایی بودن» آمریکا. به این معنی که ارزش‌ها، سیستم سیاسی و تاریخ آمریکا یگانه بوده و این کشوری بر‌تر از دیگران است.

۱۳۹۲ شهریور ۱۳, چهارشنبه

خاورمیانه در خطر جنگی دیگر


 

شهلا صمصامی


iran-emrooz.net | Wed, 04.09.2013, 14:53


جنگ و بحران در سوریه می‌تواند در نهایت سرنوشت ریاست جمهوری «باراک اوباما»، اولین رئیس جمهور سیاه پوست امریکا و کسی که پیش از انتخابش به عنوان شخصی صلح‌جو جایزه صلح نوبل به او تعلق گرفت را تعیین کند.
در تاریخ معاصر روسای جمهور امریکا با بحران‌های مشابه‌ای روبرو بوده‌اند. «لیندن جانسون» و جنگ ویتنام، «کارتر»، انقلاب ایران و ماجرای گروگانگیری، «کلینتون» و اروپای شرقی، «بوش» پدر و جنگ عراق به دلیل اشغال کویت، «جرج بوش» و ۱۱ سپتامبر که به جنگ افغانستان و عراق انجامید.
این بحران‌ها و جنگ‌ها هر کدام به نوع خود برای این روسای جمهور سرنوشت‌ساز بودند. اکنون «اوباما» با تمام کوششی که برای پرهیز از شروع جنگ جدیدی کرده است، شاید با مهمترین چالش دوران ریاست جمهوریش روبرو است.
در جریانات «بهار عربی»، «اوباما» دخالتی نکرد و تا حدی از این جنبش‌ها طرفداری نمود. در لیبی با اکراه و در یک ائتلاف وسیع بین‌المللی حاضر به دخالت شد. ولی در نهایت با ماجرای «بنغازی» و کشته شدن سفیر امریکا، این دخالت تنها بهانه‌ای برای مخالفان داخلی وی شد که به او و سیاست خارجی‌اش حمله کرده و او را ضعیف و غیرمصمم بخوانند.